Du er her: Forside » Vi tilbyder » Servicering og klargøring

Servicering og klargøring

Bådmatch tilbyder servicering af motorer samt klargøring af din båd. Vi laver alt på båden, lige fra bundsmøring til motorreparation eller udskiftning af motor/reservedele. Vi er også behjælpelige med alt andet installation af udstyr på båden. Når du køber båd eller andet hos Bådmatch, er du sikret en god service og et professionelt stykke arbejde.
Da både er en stor passion for os, sætter vi en ære i at bruge de bedste produkter og reservedele til din båd og motor.

Klargøring

Trænger båden til en klargøring? Vi hjælper bl.a. med tjek af båd for skader og fugt, klargøring af skroget, bundmaling og slibning, klargøring og imprægnering af bådkaleche, opfriskning af aptering, polering og meget mere. Har du en opgave vi skal klare?

Servicering

Pas godt på din påhængsmotor. Vi udfører service på de mest kendte mærker, herunder: Honda, Suzuki, Mercury, Mariner, Yamaha, Johnson og Evinrude. Så kan du nyde din sejlads og ikke skulle bekymre dig. Trænger din motor til et service? Service inkluderer: Gearolie skiftes, motorolie skiftes, nyt oliefilter, ny impeller, tændrør og anoder efterses.

Hvad kan du selv gøre for at passe på din motor

Hvorfor skal du skylle din motor igennem?
Skylning af din motor efter brug er væsentligt i forhold til vedligeholdelse af din påhængsmotor eller indenbords motor. Faktisk skal du skylle den efter hver tur på vandet. Dette kan for nogen virke omfattende, men faktum er, at salt spiller en stor rolle i forhold til motorens kølesystem. Indsugningsportene bliver udsat for salt og sandkorn. Hvis dette får lov at hobe sig op i kølesystemet, kan det ende med at beskadige din motors kølesystem og dermed resten af din motor.

Saltvand er komisk nok et af de mest skadelige elementer for motoren, da det er den største faktor når det kommer til korrosion. Over tid vil dette resultere i nedsat flow i systemet. Hvis der går længe nok, uden at motoren bliver skyllet igennem, kan det resultere i overophedning. Men alt dette kan du undgå ved at skylle din påhængsmotor.

Hvordan skal du skylle din motor? Der er et par forskellige metoder, du kan vælge imellem. Den mest ’almindelig’ metode er brug af en spulemuffe også kaldet ”øreklapper” i daglig tale. De fleste nye motorer har indbygget skyllesystem du kan koble din vandslange direkte på. Dertil er der flere alternativer så som skyllepose eller opfyldning af en balje med vand. Hvor længe skal du skylle din motor igennem? Det er vigtigt at lade motoren køre med ferskvand i mindst 20-30 sekunder, da det tager tid for vandet at komme igennem hele kølingssystemet.

Udover at skylle din motor igennem indvendigt, er det også en rigtig god idé at spule hele motoren med ferskvand, da der også her ophober sig salt.

 

Fremgangsmåde:
1. Fastgør spulemuffen til den nederste del af påhængsmotoren, og tilslut en haveslange. Tænd herefter for vandet.
2. Start påhængsmotoren og bring den op til ca. 2.000 omdr./min. (Eller den hastighed, der anbefales af producenten på din motor.)
3. Lad motoren varme op til driftstemperatur, så termostaten åbner og vand skyller igennem kølesystemet.

I tilfælde af svag kølestråle forsøg at løsne evt. snavs ved at flytte f.eks. et stykke ledning frem og tilbage i afløbsrøret. Hvis du forsat har en svag kølestråle har motoren muligvis en dårlig impeller, der skal skiftes eller et andet problem i pumpehuset eller kølesystemet. OBS: Får du slet ingen kølestråle efter kort tid skal du straks slukke din motor.

 

Brændstof
Tjek brændstofslangen regelmæssigt for revner eller tegn på slid. Sørg ligeledes for, at pumpebolden er fri for revner. Tjek at dine brændstoftilslutninger og slanger sidder korrekt og ikke lækker. Tjek slangeklemmerne på brændstofslangen for rust eller begyndende korrosion. Tjek brændstoftanken for skader. Tilse tankventilationen for at sikre, at den fungerer korrekt. Hold øje med, at der ikke sidder snavs ved ventilationsskruen. Tjek tanken regelmæssigt for vand i brændstoffet. Dette er især vigtigt for ethanolholdigt brændstof. De fleste nyere motorer har et gennemsigtig brændstoffilter, derved kan du kontrollere, om der skulle være kommet vand i filteret. Vandet samles som et klart lag i bunden af filteret. Sørg for kun at bruge brændstof med op til 10 procent ethanol (E10). Ingen marine motorer er certificeret til at køre på brændstof med mere end 10 procent ethanol. For at forebygge evt. vand i systemet kan en vandudskiller forbindes som mellemled mellem tanken og motor være en rigtig god idé. Det fungerer på samme måde som det integreret filter, der er i motoren. Vandudskilleren er dog betydeligt større, og kan stoppe en meget større mængde vand, inden det evt. når i motorens system.

 

Skab de bedste forudsætninger for din båd

Der er flere nemme måder hvorpå du kan skabe de bedste forudsætninger for din båd. Noget af det mest grundlæggende er almindelig vedligeholdelse. Din båd har godt af og blive skyllet af i ferskvand når du har været på havet. Saltvandet er hårdt ved båden og især syninger, samlinger og udvendige installationer. Bådens gelcoat og glasfiber oxideres og bliver kalkholdigt over tid, hvis du ikke vasker og vokser den regelmæssigt. Snavs, salt og andet, der får lov at sidde på overflader og polstringer, giver skimmel og i værste fald fugtskader.

 

Service af din motor?

Der er ikke noget bedre end at sætte båden i vandet og have en hyggelig dag ude på vandet uden bekymringer. Dog skal man være opmærksom på både motor og båd efter mange timer i saltvand. For at kunne sejle uden bekymringer bør du få serviceret din motor. Servicering af din motor er vigtigt for at sikre, at du ikke kommer i en situation med motorstop ude på havet. Det anbefales at få lavet et service ved hver sæsonstart, eller ved omkring 100 timer. Udover du ikke skal bekymre dig om motorproblemer, forlænger du også levetiden på din motor betydeligt. Så det er både en sikkerhed og en god forretning i samme omgang.

Hjem

Ring op

Send email

Kontakt os